Thursday, January 28, 2010

SELANGOR KUTUK PERBUATAN LONTAR KHINZIR DALAM MASJID

KENYATAAN MEDIA

27 JANUARI 2010

SELANGOR KUTUK PERBUATAN LONTAR KHINZIR DALAM MASJID

Kerajaan Negeri Selangor mengutuk perbuatan melontar kepala khinzir di Masjid Jumhuriyah di Taman Datuk Harun dan Masjid Masjid Al-Tarmizi di Taman Sentosa.   Kami percaya perbuatan yang tidak bertanggungjawab itu beniat jahat dan bertujuan untuk  menghasut permusuhan diantara masyarakat berbilang kaum dan agama di Malaysia.

Kami menyeru agar penduduk berdekatan kawasan masjid tersebut dan Rakyat Selangor amnya mengambil sikap tenang dalam menghadapi situasi ini kerana sebarang perbuatan atau kenyataan ekstrem hanya akan memudaratkan lagi keadaan. Jika perkara ini berlaku, kita akan terjerumus dalam perangkap mereka yang mahu menimbulkan kekeliruan dan benci diantara kita.

Kerajaan Negeri menyeru pada pihak polis untuk menyegerakan siasatan agar mereka yang terlibat dibawa kemuka pengadilan dan bersedia untuk memberi bantuan jika perlu. Kami menegaskan bahawa sebarang serangan ke atas rumah beribadat tidak direstui oleh mana-mana ajaran agama. Saling menghormati dan toleransi adalah elemen penting bagi menjamin kestabilan dan keamanan masyarakat pelbagai kaum dalam negara seperti Malaysia.

TAN SRI DATO' SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

1 comment:

  1. Kutuk mengutuk sekarang nie kerja YB

    http://pkrpasdap.blogspot.com

    ReplyDelete