Thursday, April 30, 2009

SPR tetap laksana larangan pondok panas di Penanti

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK (mstar)

PETALING JAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tetap dengan pendirian mereka untuk melaksanakan larangan kepada parti-parti politik daripada mengadakan pondok panas dan memancing undi pada hari mengundi.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, SPR tetap dengan keputusan mereka dan mahu semua parti politik dan penyokong parti pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti mematuhi larangan berkempen pada hari mengundi mengikut Seksyen 26 (1) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

"Kita tetap dengan pendirian untuk kuat kuasakan undang-undang tersebut bagi mengelakkan wujudnya masalah terhadap pengundi dan petugas sewaktu proses pilihan raya diadakan," katanya kepada mStar Online.

Semalam Pakatan Rakyat sebulat suara menggesa SPR agar menarik balik keputusan larangan tersebut dan bercadang untuk mengadakan pertemuan dengan SPR esok bagi membincangkan mengenai isu berkenaan.

Bagaimanapun Abdul Aziz memberitahu pihaknya masih belum mendapat sebarang maklumat mengenai rancangan pertemuan tersebut daripada Pakatan Rakyat.

"Kita tak dapat apa-apa maklumat lagi mengenainya (pertemuan)," katanya.
"Tapi jika ada (permohonan), kita akan maklumkan bila masanya yang sesuai untuk bertemu dengan mereka.

"Kalau nak jumpa esok (hari ini), kita mungkin tak ada kelapangan sebab esok (hari ini) SPR akan adakan pertemuan dengan pihak polis bagi membincangkan mengenai pilihan raya Penanti," katanya.

Beliau berkata, SPR sentiasa terbuka untuk mengadakan perbincangan dengan mana-mana parti politik bagi membincangkan mengenai apa jua perkara yang dibangkitkan untuk kepentingan semua pihak.

"Mereka pelanggan kita, jadi kita sentiasa terbuka untuk jumpa mereka, tapi jadual untuk esok kita dah aturkan untuk buat perjumpaan dengan polis.

"Banyak perkara yang akan kita bincangkan dengan polis terutamanya mengenai pelaksanaan undang-undang yang perlu dikuatkuasakan," katanya.

Isnin lalu SPR mengumumkan hari penamaan calon ialah pada 23 Mei ini manakala hari pengundian ialah pada 31 Mei jika ada pertandingan.

Mengulas lanjut mengenai dakwaan Pakatan Rakyat bahawa pondok panas parti politik perlu diadakan bagi memudahkan para pengundi menyemak status mengundi, Abdul Aziz berkata, pihaknya tidak mahu pondok panas dijadikan medan untuk berkempen di saat-saat akhir.

Jelasnya, isu semakan status mengundi sepatutnya tidak timbul kerapa para pengundi sepatutnya menyemak nama mereka sebelum hari mengundi dengan menggunakan pelbagai saluran yang disediakan pihaknya.

"Pengundi sepatutnya tak semak di saat-saat akhir, mereka boleh semak dengan SMS (sistem khidmat pesanan ringkas) ataupun di pondok panas SPR sendiri.

"Tapi apa yang kita lihat dari pengalaman-pengalaman lalu, pondok panas bukan berfungsi sebagai tempat semakan pun, tapi lebih kepada tempat berkempen... itu yang kita tak mahu.
"Kita tak mahu isu pondok panas dijadikan alasan untuk mana-mana pihak berkempen di saat-saat akhir," katanya.

Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata, jika parti-parti yang bertanding sangsi dengan petugas-petugas SPR yang membuat semakan status pengundi, SPR sedia mempertimbangkan untuk mengizinkan parti politik menempatkan ejen mereka sepanjang proses berkenaan.

"Jika mereka ragu, kita sedia pertimbangkan untuk benarkan parti-parti politik meletakkan ejen mereka di pondok panas SPR bagi memantau pegawai-pegawai kita jalankan tugas ketika membuat semakan status pengundi... tidak ada masalah untuk itu," katanya.

No comments:

Post a Comment